tisdag 29 november 2011

Filtade tofflor

Foto: Lotten

Efter en inspirationskick från Creando-Kicki fick jag äntligen tummen ur och köpte mig ett par nystan ullgarn i fredags på vägen ut till Marstrand. Fredag-söndag virkade jag två tofflor som var för stora för mig. På söndagkväll maskintovade jag dem i 40 grader. Måndag morgon fick jag en chock - Oj, vad små de blev! Jag drar storlek 40 i skor. Jag virkade tofflorna så stora så jag tappade dem om jag försökte gå i dem... kanske storlek 42 (?) Efter maskintovningen kan min yngsta pojke ha dem.... och han drar storlek 34!
Nu har jag börjat på ett par till..... nu skall de bli ordentligt för stora till mig innan jag maskintovar dem ;-) Tyvärr blir inte de nya rosa... utan orange istället men det får väl gå!


Foto: Lotten

Om det är någon som kan det här bra med maskintovning får ni hemsk gärna överösa mig med tips! Hur stort skall man som regel göra...? Andra modeller eller bara trixiga tips.... Snälla! Bomba mig med era tips och ideér...

19 kommentarer:

Guro sa...

Fine ble de ihvertfall!

Når det gjelder toving så er det spennende, alt for spennende! Jeg har et mønster på tovede tøfler, hvis du vil ha noen tips: http://milchschaumdesign.blogspot.com/2011/11/babushka-ballerinatfler-mnster-babushka.html
Toving kommer veldig an på type garn, hvordan vaskemaskinen tover, hvor løst/fast man har heklet. Hvis man er usikker burde man begynne veldig forsiktig. Hvis man har et mønster, men bruker et annet garn burde man være forsiktig. Man vet aldri helt hvordan det går før de kommer ut av maskinen. Det kan være en idè å ikke la maskinen vaske hele syklusen, men ta dem ut og sjekke etter 30 minutter for eksempel. Lykke til!

Anonym sa...

Grymt snygga är de i vilket fall som helst!

Sidsel Merete sa...

Her var det mye fint, en fargerik blogg til inspirasjon. Lagt meg til som følger,jeg!
Ha en god dag!

Lotten sa...

Guro - Tack för dina tips! Mönstret är ganska exakt så jag har virkat faktiskt. Men jag har använt virknål nr 4,5 och virkar ganska halvfast. Kankse skall jag använda en större virknål? Nu har jag redan börjat virka ett par till i en lite annan modell. Skall bli spännande att se hur de blir ;-)
Jag kanske kan ställa in något kortprogram på tvättmaskinen... avbryta tror jag inte går med min tvättmaskin...

till-vidas-ara sa...

Vilka superfina ändå! Kan tyvärr inget om tovningi maskin. Tror säkert stjärnan anländer idag. Skriver från mobilen, lite svårt tycker jag, men datorn är katastrof. Måste köpa ny, ..
Kramar Lycke

Anna sa...

Men fina blev de i alla fall! Härliga färger!

CreandoPhoto sa...

Fantastiskt roligt! Det tycker jag, även om jag vet så väl att det inte är så roligt när man har jobbat på något som inte blir bra. Men skam den som ger sig va? Jag är inne på mitt tredje par nu och du vet ju att jag INTE är rätt person att komma med råd här :)
Kramar Kicki
Ps Jag gillar verkligen färgerna.... :)

Maria sa...

Dom ser ju jättehärliga ut och vilka fina färger.

fiazoo sa...

Oj vilka mysiga. Du är så piffig och fiffig. När jag blir stor ska jag också sticka, tova och virka.

Förresten. Idag tog jag mig mitt förnuft till fåna och bytte kudden :)

HannasHörna sa...

Underbara färger! Det där med ull är verkligen en chansning. Ibland blir det bra och ibland inte...ha en go kväll! Kram

Helena Högberg sa...

Hejsan, jag kan inte det där med tovning, men kan man kanske göra en provlapp som man mäter före och efter tovningen och se ungefär hur många procent som den minskar med? (man måste förstås då ha samma sorts garn och samma tvättprogram)

Sanna sa...

Åhh dom är helt underbara! <3 Riktiga bli glad tofflor.. =)

SV: Mmm det var kärleken vid först ögonkastet.. <3

Kraaaaam
Sanna

Hanna Karlzon sa...

Fina! Lycka till med dom nya tofflorna! :)

Kaspara sa...

Heisan Lotten
Superherlige tøfler i mine yndlingsfarger! Man må jo bli glad av å vandre rundt i dem.
Jeg har tovet mange vesker men aldri tøfler. Det er alltid spennende å ta de tovede tingene ut av maskinen og se hvordan det har gått.
Nå er det lenge siden vi har besøkt byen din og det er ikke helt sikkert vi får til vår sedvanlige Gøteborgtur-juletur i år.
Håper alt står bra til med dere alle. Ha en finfin adventstid, Lotten!
Stor klem fra Kaspara

HannasHörna sa...

Hej hej!

Kul att du tyckte om min tovade lilla gran. Jag kan ju kanske ha en liten tovningsskola. Med betoning på liten:) så här innan jul. Det planerar jag för så får vi se när det dyker upp.

Kram

Maria sa...

Himla snygga är de! Synd att de blev små. Jag tror att man måste tänka väldigt mycket för stort för att det ska bli lagom, har aldrig testat, men sett någon som stickade vantar på det viset, jättestora!

LyckligaPraliner sa...

Men så härliga! De är snygga också. Skulle gärna stoppa ner mina fötter i goa varma såna :)

Ann-Louise

Malin på pastill.nu sa...

Så himla fina! Ska lusläsa kommentarerna om tips på det där med maskintjofräset :-)

malla sa...

Gud vad smart! Jag har ett par enorma vantar, kanske skulle testa att köra dem i maskinen? Måste testas! :)