fredag 12 oktober 2007

Mechanical banks



Foto: Lotten
Efter önskemål (speciellt från Mariakoden ;-) )visar jag nu min samling av mechanical banks - dvs mekaniska sparbössor. Första gången jag kom i kontakt med en var i början av 90-talet då min mamma hade köpt en så kallad "Jolly-nigger" på Göteborgs auktionsverk. Jolly-nigger är de svart sparbössorna där man lägger myntet i handflatan, drar i en spak alternativt vrider om örat på dem så sväljer de myntet.... Väldigt politiskt inkorrekt! Under åren har jag samlat på mig en del..... de svarta är nog 5 till antalet!



Foto: Lotten


Dessa är en annan sorts mechanical banks men bygger på samma princip. Akrobaten sparkar i myntet i bössan och hunden nedan tar myntet i munnen och hoppar genom ringen och släpper det i tunnan. Det finns en hel uppsjö av dessa sparbössor och jag har ett par till som jag inte visar här nu. De flesta är köpta i England och USA och är nytillverkade efter gammal upplaga. De riktiga vintage från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet går för fantasi-priser - inget för en sjuksköterskas plånbok ;-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så coola!!! Har du fler samlar prylar?Ha en skön helg och Kram på dig!

hus och torp sa...

Fantastiska bössor!!! Säger också någonting om den tid då de är tillverkade.

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
Vad fuskigt!
Vill åxå ha!!
Dom var supersnygga!!!!!!!!!
Tack att du visade dom!!!
Du är en STJÄRNA!!
Kram på dig.
Ps, hoppas helgen blir bra....

vinklar o vrår sa...

Vilka coola!! Rolig grej att samla på, förstår att du föll för den!
Trevig helg!
Kram Maria

Husbilsresan sa...

Men du...vad häftigt! Jag har aldrig sett någon sån....bara en neger...hm...färgad man...som nickar när man stoppar pengar i den(hade vi på söndagskolan när jag var liten)fast den var ju inte mekanisk.
Kram!

Maria sa...

Så roliga (får man säga så, fortfarande politiskt inkorrekt...) Nej jag ska säga: SÅ INTRESSANTA!!
JAg har aldrig sett sådana förrut!!
Ha en trevlig helg!!

Lotten sa...

Stillt - Tack! Jag är en samlare... så javisst har fler samlargrejer men inga sådana här saker. Mer åt det användbara hållet;-)

Hus och torp - Javisst gör de!

Mariakoden - Tack! Roligt att du tyckte om dem.... jag har dragit mig för att visa dem för dom är ju ganska kontroversiella ;-) Ha en skön helg du med!

Sextiotalsvillan - Visst är de ganska fräcka! Trevlig helg på dig med!

Solkatter - Åhh en sådan skulle jag vilja hft! Dom är ju för söta! Min mamma har en elektrisk som står och nickar på huvudet - ursöt!

Maria - Intressanta var ordet! Jag har ju som sagt dratt mig för att visa dem här på bloggen... Jag kan ju framstå som värsta rasisten....
Ha en skön helg du med!

essko sa...

OJ oj, det är nåt både kul och lite hemskt med de där figurerna, det gäller att ha PC-tungan rätt i mun här....;)gillar också din affisch från förra inlägget jättemycket, om jag hade större hem och fler väggar skulle den passa bra hos oss också.