måndag 9 april 2007

Matsalen

Här visar jag ett par bilder från matsalen på landet. Stolarna är nytillverkade av en snickare i Stockholm i en gammal gustaviansk modell: dubbelros. Bordet är ett omgjort runt bord som är köpt på auktion. Bordet och stolarna är målade med en gräddvit linoljefärg.


Här ovan är de båda sideboarden, oxå i gustaviansk stil, som innehåller allt porslin och bestick. Lampetterna kommer från IKEA´s 1700-tals sortiment. Den lille svarta figuren är elektrisk och kan vicka på huvudet - jättesöt. Gammalt blå-vitt porslin blandas med nytt - vi älskar konsthantverk!


Foto: privat
Här ovan ser ni exempel på blandningen av gammalt och nytt! Krukorna i fönstret har "Britta Strömbeck" gjort - en keramiker från Göteborg. Bilden under är matporslinet från danska "Bing og Gröndal", köpt på auktion som de mesta är på landet.

17 kommentarer:

Lykke sa...

Vilka underbara bilder.

Jag var ju redan avundsjuk på din pickolo- det blir ännu värre nu :-)

//

Stina sa...

Åh, vad fint. Inte klokt. Puss Stina

Lella sa...

Fint matsal! Är jätteförtjust i den gustavianska stilen så bilderna föll mig i smaken:o)

Anonym sa...

Men, så fint! Den svarta figuren blir jag jätteglad i.

Anonym sa...

Men herregud, nu blev jag vrålimpad!..Va fint ni har det på landet, ser ju ut som värsta herrgården! Älskar den där stilen, jättevackra möbler, lampetter och porslin! Wow!

Anonym sa...

Hmm på landet..jag är inte ett dugg avundsjuk ...jo föresten...jätteavundsjuk...särskilt på bordet och huset och...

My Lovely Home sa...

Hej här var det fint! fina matsalsmöbler. Hit kikar jag snart in igen kram kram

hulukvarn sa...

Vad fint!! och personligt! kul med en riktig matsal?? Tack för tipset om stolarna.

Ha det gott!!

Dubbelörn sa...

Såååå vackert... njuter av bilderna... Vilket hem...

Kramar

Anonym sa...

Vackert, vackert, vackert!!

Önskar dig en bra dag!

Stina sa...

Tack, gumman!
Ja, det har jag önskat länge...att få ha symaskinen uppe hela tiden. Drygt att springa ner i källaren och hämta varje gång.
Kram Stina

Anonym sa...

Men va fint och verkligen en härlig genomgående stil som ni har!

Lotta sa...

Så himla fint!

Tack för snälla ord om min blåa lampa! Jag är galen i den! Måste hitta rätt plats för den!

kram Lotta

n o r d i n g å r d e n sa...

Men oj så fint på landet!! Bor ni bara där i bland eller, vilket ställe!!!? De stolarna och krukan på bordet var jätetfint ihop och de vita skåparna var ju bara dösnygga!!! Mari.

Lotten sa...

Tack för alla trevliga kommentarer!

"Landet" är en året-runt bostad för min mor på ca 350 kvadrat. Stort och rymligt som tur är... vi får plats alla barn, barnbarn, semestrande kusiner med barn mm. Det blir faktiskt lite trångt på sommaren ibland!

Anonym sa...

Såg ditt svar om landet, va stort det är ..350 kv! Härligt, kan ju behövas om ni är många som träffas!
Det låter jättehärligt att träffa släkten så på sommaren, ett riktigt sommarhus!
Ser gärna fler bilder därifrån! :)

Anonym sa...

Kul att se Brittas krukor! Henne känner jag...
Vad vackert det blå- vita porslinet är, lite ovanligt...